Inhalt

[ 904TEMPSTMS19 ] SE Special Topics in Technical & Media Psychology

Versionsauswahl
(*) Unfortunately this information is not available in english.
Workload Education level Study areas Responsible person Hours per week Coordinating university
3 ECTS M1 - Master's programme 1. year (*)Psychologie Martina Mara 2 hpw Johannes Kepler University Linz
Detailed information
Pre-requisites (*)keine (die Zulassung zum Masterstudium Psychologie vorausgesetzt)
Original study plan Master's programme Psychology (focus in Technology and Economy) 2024W
Objectives Students deepen their knowledge of selected topics from the relevant lecture. This deepening can take place by reading and reflecting on subject-specific specialist literature as well as through application cases/exercises or through the conception and implementation of research or practical projects.
Subject (*)Beispielthemen für mögliche SE Spezialthemen der Technik- & Medienpsychologie:

  • Wie misst man Usability? Herausforderungen der interdisziplinären Techniknutzungsforschung
  • Mensch sehen: Anthropomorphismus in Robotik und künstlicher Intelligenz
  • Persönlichkeitsanalyse mittels künstlicher Intelligenz: Status Quo, Chancen, Risiken
  • Meinungsbildung im Netz: Aktuelle Befunde zu Fake News, Filterblasen und Social Bots
  • Einstellungsänderung durch Unterhaltung: Von narrativer Persuasion zu persuasiven Technologien
Criteria for evaluation (*)In Abhängigkeit vom didaktischen Konzept wird eines oder werden mehrere der folgenden Kriterien angewendet: Anwesenheit, Mitarbeit, Klausuren, Hausübungen, Literaturarbeiten, Inputreferate, Präsentationen.
Changing subject? Yes
On-site course
Maximum number of participants 25
Assignment procedure Assignment according to priority