Es ist eine neuere Version 2021S dieser LV im Curriculum Masterstudium Computer Science 2021S vorhanden.
(*) Leider ist diese Information in Deutsch nicht verfügbar.
Workload
Ausbildungslevel
Studienfachbereich
VerantwortlicheR
Semesterstunden
Anbietende Uni
3 ECTS
M1 - Master 1. Jahr
Informatik
Andreas Riener
2 SSt
Johannes Kepler Universität Linz
Detailinformationen
Quellcurriculum
Masterstudium Computer Science 2016W
Ziele
Keyboard, mouse and monitor have been the common I/O devices following the personal computing paradigm and strongly influencing our habits on how to interact with computers. Technological advances (visual computing, sensors, speech analysis and synthesis, ambient displays, etc.) are opening up a plethora of new interaction possibilities which are to be presented and discussed in this lecture in a systematic way. Basic interaction principles will be presented along with their possible implementation in hardware and software.
Lehrinhalte
Classification of UIs, interaction principles, selected I/O technologies, development methods and tools, evaluation.
Beurteilungskriterien
Schriftliche Klausur am Semesterende
Lehrmethoden
Folienvortrag mit Beispielen an der Tafel
Abhaltungssprache
Englisch
Literatur
Wird zu Vorlesungsbeginn bekanntgegeben
Lehrinhalte wechselnd?
Nein
Äquivalenzen
INMPPVOUUIN: VO Unconventional User Interaction (3 ECTS)