Inhalt

[ 973MIMR10 ] Subject Methods in Management Research

Versionsauswahl
Es ist eine neuere Version 2023W dieses Fachs/Moduls im Curriculum Master's programme Joint Master's Program Global Business - Canada/Peru 2024W vorhanden.
(*) Unfortunately this information is not available in english.
Workload Mode of examination Education level Study areas Responsible person Coordinating university
6 ECTS Accumulative subject examination M1 - Master's programme 1. year Business Administration Johannes Lehner Johannes Kepler University Linz
Detailed information
Original study plan Master's programme General Management 2013W
Objectives (*)
  • Aufbauend auf einem Grundverständnis qualitativer und quantitativer Methoden der Sozial- und Wirtschaftswissenschaften und deren Anwendung für Fragen des Managements werden folgende Fähigkeiten weiterentwickelt:
  • Fähigkeit mathematische und statistische Methoden der Sozial- und Wirtschaftswissenschaften auf praktische Problemstellungen des Managements anzuwenden.
  • Fähigkeit Zusammenhänge, welche in formalen Modellen ausgedrückt sind, zu interpretieren und auf konkrete Problemstellungen anzuwenden.
  • Fähigkeit mit Spezialisten in quantitativen Methoden wie Finanzanalysten, Marktforscher/innen und Techniker/innen qualifiziert zu kommunizieren und zusammenzuarbeiten.
  • Paradigmatische Kenntnisse der methodologischen Grundlagen der interpretativen Sozialforschung sowie des qualitativen Methodenkanons.
  • Fähigkeit qualitative Forschungsmethoden in der empirischen Forschung anzuwenden, um nach wissenschaftlichen Kriterien Daten zu gewinnen und zu analysieren.
  • Fähigkeit aus qualitativen Daten mit Hilfe von Interpretationsmethoden in empirischer Forschung nach wissenschaftlichen Kriterien Schlussfolgerungen zu ziehen.
  • Vertiefte Kenntnisse, wie qualitative Daten zu publizieren sind.
Subject (*)
  • Epistomological Foundations of quantitative Methods, especially ways to judge quality of evidence (reliability, validity, power)
  • Research designs for collecting primary and secondary data, with a special focus on the internet as a data source
  • Methods of Analysis
    • Factor-analysis,
    • Regression,
    • Analysis of Variance,
    • Simulation
  • Programs for Analysis, especially Wolfram Mathematica or SPSS
  • Interpretation, including results published in scientific journals
  • Reporting
Further information (*)The goal is the ability to apply mathematical and statistical methods of social and economic research to practical issues in managements and to give advice for evidence based management.
Subordinated subjects, modules and lectures