Detailed information |
Pre-requisites |
(*)keine
|
Original study plan |
Bachelor's programme Business and Economics 2011W |
Objectives |
This course tries to enable students...
-to reason by using some elementary terms and concepts of philosophy of science -to conform to the established standards of scientific practice -to apply some fundamental working techniques relevant for all fields of social research.
|
Subject |
The main topic of this course are elementary concepts of philosophy of science as well as scientific working techniques.
Central elements in this course are: data base-inquiries, scientific writing, evaluation in science, ethics in science; scientific explanation, the role of conjecture and refutation (predictions and tests), the structure of theories and models, the role of policy-suggestions and values in social research.
|
Criteria for evaluation |
Students’ performance is assessed by one or two exams. These consist out of a multiple-choice test as well as an open questions section. At the beginning of the next semester there is a possibility to resit the exam.
|
Methods |
The course material is covered by ten lectures. Databank research training and tutorials in philosophy are offered as optional choice for the student.
|
Language |
German |
Study material |
Becker, H. S. (1986): Writing for Social Scientists. How to Start and Finish Your Thesis, Book, or Article. Chicago and London: The University of Chicago Press
Bird, A. (2002): Philosophy of Science, London.
Chalmers, A. F. (1999): What is this thing called science? Indianapolis.
Musgrave, A. (1993): Common Sense, Science and Scepticism, Cambridge.
|
Changing subject? |
No |
Further information |
(*)Die MUSSS-Lehrveranstaltung "Wissenschaftliches Arbeiten" führt in die Grundlagen des wissenschaftlichen Arbeitens im Studium ein und vermittelt auch Grundkenntnisse der Wissenschaftstheorie. In den Einheiten lernen Sie die Entwicklung von Fragestellungen und Hypothesen kennen. Sie erfahren, wie man Abstracts und Exzerpte verfasst, wie man wissenschaftliche Texte liest und wie man die eigenen Leseergebnisse dokumentieren kann. Ebenso erhalten Sie einen Einblick in die Erstellung von Literaturangaben und die Zitierung von (wissenschaftlichen) Quellen. Die inhaltliche und formale Gestaltung von schriftlichen Arbeiten wird ebenfalls Thema des Kurses sein.
Die Leistungsbewertung erfolgt über eine schriftliche Klausur. Bewertet werden außerdem laufend abgegebene Übungsaufgaben und Hausarbeiten.
Diese Lehrveranstaltung wird als Blended Learning-Lehrveranstaltung abgehalten das heißt, dass Präsenzeinheiten und Elearningphasen aufeinander aufbauen. In den Präsenzeinheiten werden neben einführenden Vorträgen verschiedenste Aufgabenstellungen in Gruppen oder einzeln erarbeitet sowie Techniken des wissenschaftlichen Arbeitens erprobt. Die Elearningphasen dienen zur selbständigen Vertiefung und Erarbeitung verschiedenster Lehrinhalte mittels vorgegebener Aufgabenstellungen.
|