Inhalt

[ 505EMS3ICAU15 ] UE Content Analysis and Computer Applications

Versionsauswahl
(*) Unfortunately this information is not available in english.
Workload Education level Study areas Responsible person Hours per week Coordinating university
2 ECTS B1 - Bachelor's programme 1. year Social Science Petra Aigner 1 hpw Johannes Kepler University Linz
Detailed information
Pre-requisites (*)Fach Soziologie I
Original study plan Bachelor's programme Sociology 2025W
Learning Outcomes
Competences
(*)• Die Studierenden sind in der Lage, die qualitative Inhaltsanalyse als ein empirisches Instrument zur Analyse fixierter Kommunikation einzusetzen.

• Die Studierenden könnendie qualitative Inhaltsanalyse computerunterstützt im Rahmen eines konkreten Projekts anwenden.

• Sie können Ergebnisse in Form eines Forschungsberichtes verschriftlichen.

Skills Knowledge
(*)Die Studierenden sind in der Lage,

• eine Forschungsfrage zu erarbeiten (k6)

• Literatur zu recherchieren (k3)

• Kategorien zu entwickeln und ein Kategoriensystem (Codierleitfaden) zu erstellen (k2, k3, k4)

• das qualitative Datenmaterial mithilfe von MAXQDA zu codieren (k3, k4)

• die Ergebnisse zu interpretieren; Zusammenhänge und Bedeutungen hinter den Kategorien zu verstehen (k4, k5)

• den Arbeitsprozess und die Ergebnisse zu präsentieren und zu reflektieren (Forschungsbericht & Präsentation) (k2, k3, k4, k5, k6)

BITTE BEARBEITEN

  • Content analysis as a methodology in the social sciences for studying the content of communication
  • Possible applications of content analysis
  • Project development and the usefullness of software assisting qualitative content analysis
Criteria for evaluation
  • Attendance
  • In-class participation
  • Presentations
  • Papers
Methods
  • Teamwork (projects selected by proposal of lecturer or own choice)
  • Student presentations
  • Discussions on respective topics
Language German
Study material
  • KUCKARTZ, Udo: Einführung in die computergestützte Analyse qualitativer Daten, 3. aktualisierte Auflage, VS, Wiesbaden 2009
  • MAYRING, Philipp: Qualitative Inhaltsanalyse: Grundlagen und Techniken, 11. Auflage, Weinheim 2010
Changing subject? No
Further information Software currently used: MAXQDA: http://www.maxqda.de/
The website contains extensive tutorials in english.
Earlier variants They also cover the requirements of the curriculum (from - to)
1SBICAKT: KT Content Analysis and Computer Applications (2009W-2014W)
On-site course
Maximum number of participants 30
Assignment procedure Assignment according to priority