Inhalt
[ 479POPELDCU12 ] UE (*)Lightweight Design with Composite Materials
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Workload |
Ausbildungslevel |
Studienfachbereich |
VerantwortlicheR |
Semesterstunden |
Anbietende Uni |
1,5 ECTS |
M1 - Master 1. Jahr |
Mechatronik |
Martin Schagerl |
1 SSt |
Johannes Kepler Universität Linz |
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Detailinformationen |
Quellcurriculum |
Masterstudium Polymer Technologies and Science (PTS) 2015W |
Ziele |
(*)This exercise class introduces students to the practical lightweight design with composite materials, particularly to the strength analysis of laminated fiber-reinforced polymers.
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Lehrinhalte |
(*)performance of fiber-reinforced polymers and an their advantages/disadvantages compared to metal materials material properties and the elastic material law (classical laminate theory) analysis of simple composite parts by the use of the engineering constants strength and degradation analysis of laminated composite materials
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Beurteilungskriterien |
(*)Selected examples are calculated on the blackboard. Additionally PowerPoint-slides are provided for download including the basic content of the exercise classes.
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Lehrmethoden |
(*)Written exam (working time 45 minutes)
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Abhaltungssprache |
Englisch |
Literatur |
(*)H. Schürmann, Konstruieren mit Faser-Kunststoff-Verbunden, Springer Verlag, Berlin-Heidelberg, 2nd edition, 2007 VDI 2014, Entwicklung von Bauteilen aus Faser-Kunststoff-Verbund – Berechnungen, Blatt 3, 2006 A. Puck, Festigkeitsanalyse von Faser-Matrix-Laminaten – Modelle für die Praxis, Hanser Verlag, München-Wien, 1996 R.M. Jones, Mechanics of Composite Materials, Taylor & Francis, Philadelphia, 2nd edition, 2009 E.J. Barbero, Introduction to Composite Materials Design, CRC Press, Boca Raton, 2nd edition, 2011 M. Flemming, S. Roth, Faserverbundbauweisen - Eigenschaften: mechanische, konstruktive, thermische, elektrische, ökologische, wirtschaftliche Aspekte, Springer Verlag, Berlin-Heidelberg, 2003 AVK – Industrievereinigung Vestärkte Kunststoffe e. V., Handbuch Faserverbundkunststoffe – Grundlagen, Verarbeitung, Anwendungen, Vieweg+Teubner Verlag, Wiesbaden, 3rd edition, 2010
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Lehrinhalte wechselnd? |
Nein |
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Präsenzlehrveranstaltung |
Teilungsziffer |
35 |
Zuteilungsverfahren |
Zuteilung nach Vorrangzahl |
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