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Detailinformationen |
Quellcurriculum |
Masterstudium Computer Science 2021S |
Ziele |
Die Studierenden kennen grundlegende Prinzipien der Mensch-Computer Interaktion. Sie verstehen die zugehörigen Methoden des Entwurfs, der Entwicklung und der Bewertung von Schnittstellen und können diese auch anwenden.
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Lehrinhalte |
Capabilities of Humans and Machines (perception and cognition, knowledge and learning, human information processing, human communication, multimodality, accessibility, input and output devices, WIMP, 3D/virtual, natural/physical/intuitive interaction, affordances)
Basic HCI Principles and Models (principles, rules, heuristics, standards, patterns, style guides, multimodal interfaces, predictive and descriptive models, User-Centered Development Process)
Designing Interactive Systems (user research and requirements, conceptual models, OO design, activity based design, metaphors, tools and methods for prototyping, describing and specifying interactive systems, design patterns, responsiveness)
Implementing Interactive Systems (technologies, standards, guidelines, examples)
Evaluating Interactive Systems (user study design, research methods, usability metrics, experimental design, presentation and interpretation of data, statistics, ethical considerations)
Advanced Topics (BCI, Mobile HCI, Haptic Feedback, Tangibles, Wearables, Smart Textiles, collaborative interaction, ...)
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Beurteilungskriterien |
Schriftliche Prüfung am Semesterende
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Lehrmethoden |
Vorlesung mit Diskussionen und Vorstellung von Fallstudien
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Abhaltungssprache |
Englisch |
Literatur |
Ausführliche Literaturliste ist in den Begleitunterlagen (Download im KUSSS) enthalten.
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Lehrinhalte wechselnd? |
Nein |
Äquivalenzen |
INMAWVOMMKO: VO Mensch-Maschine-Kommunikation (3 ECTS)
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