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[ 479POPELDCU12 ] UE (*)Lightweight Design with Composite Materials

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Workload Ausbildungslevel Studienfachbereich VerantwortlicheR Semesterstunden Anbietende Uni
1,5 ECTS M1 - Master 1. Jahr Mechatronik Martin Schagerl 1 SSt Johannes Kepler Universität Linz
Detailinformationen
Quellcurriculum Masterstudium Polymer Technologies and Science (PTS) 2015W
Ziele (*)This exercise class introduces students to the practical lightweight design with composite materials, particularly to the strength analysis of laminated fiber-reinforced polymers.
Lehrinhalte (*)performance of fiber-reinforced polymers and an their advantages/disadvantages compared to metal materials
material properties and the elastic material law (classical laminate theory)
analysis of simple composite parts by the use of the engineering constants
strength and degradation analysis of laminated composite materials
Beurteilungskriterien (*)Selected examples are calculated on the blackboard. Additionally PowerPoint-slides are provided for download including the basic content of the exercise classes.
Lehrmethoden (*)Written exam (working time 45 minutes)
Abhaltungssprache Englisch
Literatur (*)H. Schürmann, Konstruieren mit Faser-Kunststoff-Verbunden, Springer Verlag, Berlin-Heidelberg, 2nd edition, 2007
VDI 2014, Entwicklung von Bauteilen aus Faser-Kunststoff-Verbund – Berechnungen, Blatt 3, 2006
A. Puck, Festigkeitsanalyse von Faser-Matrix-Laminaten – Modelle für die Praxis, Hanser Verlag, München-Wien, 1996
R.M. Jones, Mechanics of Composite Materials, Taylor & Francis, Philadelphia, 2nd edition, 2009
E.J. Barbero, Introduction to Composite Materials Design, CRC Press, Boca Raton, 2nd edition, 2011
M. Flemming, S. Roth, Faserverbundbauweisen - Eigenschaften: mechanische, konstruktive, thermische, elektrische, ökologische, wirtschaftliche Aspekte, Springer Verlag, Berlin-Heidelberg, 2003
AVK – Industrievereinigung Vestärkte Kunststoffe e. V., Handbuch Faserverbundkunststoffe – Grundlagen, Verarbeitung, Anwendungen, Vieweg+Teubner Verlag, Wiesbaden, 3rd edition, 2010
Lehrinhalte wechselnd? Nein
Präsenzlehrveranstaltung
Teilungsziffer 35
Zuteilungsverfahren Zuteilung nach Vorrangzahl